Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), sigorta sektöründe önemli bir değişikliğe imza atarak ağır hasar kriterlerini yeniden düzenledi. Bu değişiklik, özellikle araçların pert durumu ve sigorta süreçlerinin daha şeffaf ve denetlenebilir hale gelmesini hedefliyor.
Bugüne kadar, araçların hasar durumu yüzde 30-40 seviyelerinde olsa bile sigorta şirketleri bazı durumlarda araçları perte çıkarabiliyordu. Bu durum, sigortalı kişilerin kaza sonrası, "Bu aracı artık istemiyorum" diyerek araçlarını perte çıkarmasına neden olabiliyordu. Ancak, pert araç pazarının büyümesiyle birlikte dolandırıcılar, yurt dışından getirdikleri benzer araçlarla şase numarası değiştirerek kar elde etmeye başlamıştı.
Yeni düzenlemeyle birlikte, araçların ağır hasar olarak değerlendirilmesi için hasarın, aracın rayiç değerinin yüzde 60'ını aşması gerekecek. Ayrıca, kritik parçalarda hasar oluştuğunda araç, ağır hasar statüsünde işlem görecek. Önceki düzenlemede ise bu sınır yüzde 70'ti.
Yeni düzenlemede, tam veya ağır hasara uğramış araçların trafiğe çıkamayacağı ve "trafikten çekilmiştir" belgesi olmadan alım-satımının yapılamayacağı belirtildi. Ayrıca, ağır hasar tespiti ve sigorta işlemlerinin güvenilir bir şekilde yapılabilmesi için tespitlerin ruhsatlı sigorta eksperleri tarafından yapılması zorunlu hale getirildi. Sigorta işlemleri ise Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi tarafından denetlenecek.
Bu yeni düzenleme, 1 Temmuz 2025 itibarıyla resmen yürürlüğe girecek. Sigorta sektörü, pert araç pazarının daha şeffaf ve denetlenebilir hale gelmesini hedefliyor. Bu düzenleme, dolandırıcılıkla mücadele edilmesinin yanı sıra, sigorta şirketlerinin ve eksperlerin yaptığı işlemlerin denetimi için de önemli bir adım olarak öne çıkıyor.